Studiologic Numa Stage – elektryczne piano koncertowe dobrego producenta

Kilka dni temu odwiedziłem sklep muzyczny, żeby odebrać efekt wokalny TC-Helicon Mic Mechanic. Mieli wtedy akurat wystawiony instrument nieznanej mi firmy. Poprosiłem, żeby podpięli słuchawki, bo moją uwagę od razu przyciągnęła elegancka, biała obudowa klawiatury Studiologic Numa Stage.

Planowałem krótką wizytę w sklepie, a niespodziewanie spędziłem tam ponad godzinę. Nie mogłem oderwać się od tej klawiatury. Dowiedziałem się, że jej producentem jest włoska firma Fatar, działająca od ponad 50 lat. Do tej pory ten producent kojarzył mi się z bardzo dobrymi sterownikami MIDI. Jeden znajomy klawiszowiec, pracujący zawodowo na scenie, od wielu lat ma pełnowymiarową klawiaturę (88 klawiszy) tego producenta. Okazało się, o czym nie miałem bladego pojęcia, że klawiatury Fatar od lat są wykorzystywane w elektrycznych pianinach firmy Nord.

Numa Stage to doskonały wybór dla muzyków poszukujących nowej klawiatury sterującej MIDI, którzy mają już moduł brzmień. Instrument doskonale sprawdzi się jako sterownik MIDI. Firma Fatar ma wyrobioną markę na rynku klawiatur sterujących, a opisywany model potwierdza dobrą renomę producenta. Moduł MIDI instrumentu wyposażono w gałkę „Volume” sterującą głośnością modułu brzmieniowego podpiętego do klawiatury przez kabel MIDI (do sterowania głośnością samego instrumentu jest druga gałka „Volume”, umieszczona po prawej stronie). Numa Stage potrafi wysłać następujące komunikaty MIDI: Program Change, Bank Select LSB, Bank Select MSB, Channel i Octave. Całkiem nieźle rozbudowane MIDI w porównaniu z niektórymi pianinami elektrycznymi!

Numa Stage jest wart rozwagi jako niezależny instrument: to elektryczne pianino waży tylko 14 kg, a wyposażone jest w 12 wbudowanych, bardzo dobrych brzmień! Ujęła mnie łatwość, z jaką można te brzmienia prosto dostosować w tracie występu:

  • Equalizer – 4 osobne gałki: Bass, Treble, Balance, Volume;
  • Modulation – 1 przycisk wyboru: Chorus, Phaser, Rotary, Tremolo;
  • Reverb – 1 przycisk wyboru: Room, Hall, Delay; 1 gałka: Dry-Wet;

Dzięki opisanym powyżej regulatorom, bardzo prosto i intuicyjnie można korygować barwę brzmienia od ręki. Jest jeden warunek, he he: trzeba mieć dobry odsłuch, żeby wprowadzane przez nas zmiany brzmienia nie przyprawiły o gorączkę realizatora dźwięku ;)


Bardzo interesująco rozwiązano sprawę dynamiki klawiatury. Instrument wyposażono w 4 fabryczne krzywe dynamiki. Prawdziwym bajerem jest magiczny przycisk „Fatar Touch”, który uruchamia algorytm inteligentnego rozpoznawania stylu gry. Maszyna analizuje sposób gry i sama próbuje obliczyć optymalną krzywą dynamiki klawiatury dla ciebie. Taka analiza trwa kilkadziesiąt sekund. W każdej chwili można ją przerwać, jeżeli to, co słyszysz, jest już satysfakcjonujące. Koniecznie wypróbuj ten przycisk! :)

Nie będę rozpisywał się długo o tym instrumencie. Myślę, że przed jago zakupem i tak trzeba go dotknąć i przetestować samemu. Biorąc pod uwagę to, co oferuje i jego cenę – moim zdaniem warto.

Dodaj komentarz