Komunikaty systemowe (System Messages)

Komunikaty systemowe (System Messages) odnoszą się do całego systemu, a nie do konkretnego kanału MIDI, dlatego bajt sterujący tych komunikatów nie zawiera informacji o numerze kanału. Możemy wyróżnić następujące Komunikaty systemowe: Komunikaty wspólne (System Common Messages)Komunikaty synchronizacji czasu rzeczywistego (System Real Time Messages), Komunikaty niestandardowe (System Exclusive Messages) oraz Komunikaty specjalne (System Reserved Messages).

Komuniaty wspólne są przeznaczone dla wszystkich odbiorników w systemie. Komunikaty synchronizacji czasu rzeczywistego są wykorzystywane do synchronizacji pomiędzy instrumentami i urządzeniami MIDI wykorzystującymi zegar (clock-based MIDI components). Komunikaty niestandardowe zawierają kod identyfikujący producenta (Manufacturer’s ID code) i używane są do transferu dowolnych porcji danych w formacie określonym przez danego producenta.

Czytaj dalej Komunikaty systemowe (System Messages)

Komunikaty kanałowe (Channel Messages)

Komunikaty kanałowe odnoszą się do konkretnego kanału MIDI (jego numer jest określony w bajcie sterującym). Zgodnie z obowiązującą systematyką, komunikaty kanałowe można podzielić na Komunikaty głosowe (Channel Voice Messages)Komunikaty zmiany kontrolera (Control Change Messages) oraz Komunikaty trybu pracy (Channel Mode Messages).

Komunikaty głosowe zawierają dane zapisanego utworu muzycznego i zwykle to właśnie one powodują największy ruch w strumieniu danych MIDI. Komunikaty zmiany kontrolera umożliwiają sterowanie szeroką gamą funkcji syntezatora – ich opanowanie wymaga szczególnego skupienia ale warto, bo przy ich pomocy można osiągnąć interesujące efekty, które często nie są dostępne „z poziomu gałek” w instrumencie. Z kolei Komunikaty trybu pracy określają sposób, w jaki instrument odbierający dane ma odpowiadać na komunikaty głosowe.

Czytaj dalej Komunikaty kanałowe (Channel Messages)

Komunikaty MIDI – systematyka

Komunikaty MIDI można podzielić na dwie grupy: Komunikaty kanałowe (Channel Messages) i Komunikaty systemowe (System Messages). W każdej z wymienionych grup występuje po kilka rodzajów komunikatów MIDI. Poniżej przedstawiam systematykę komunikatów MIDI.

Czytaj dalej Komunikaty MIDI – systematyka

Struktura komunikatów MIDI – trochę o bitach i bajtach

W tym krótkim artykule przedstawiam informacje o strukturze komunikatów MIDI. Z punktu widzenia muzyka to nie jest wiedza niezbędna do pracy z MIDI. Jeśli jednak jesteś osobą dociekliwą (a może ciekawską?) i masz zacięcie do informatyki, bitów i bajtów, to dowiedz się, co zawiera strumień danych MIDI na poziomie binarnym.

Czytaj dalej Struktura komunikatów MIDI – trochę o bitach i bajtach

Historia standardu MIDI

Ten artykuł jest krótkim wprowadzeniem. Opowiadam o tym kto i kiedy wprowadził standard MIDI. Jeżeli urodziłeś się w latach 90-tych ubiegłego stulecia albo jeszcze później, to istnienie MIDI jest dla Ciebie czymś tak oczywistym, jak prąd w gniazdku. Przypominam więc po co wprowadzono MIDI i co to zmieniło dla muzyków. Dla mnie ta historia wiąże się z mnóstwem wspomnień, dlatego z trudem odmawiam sobie napisania obszernego i sentymentalnego elaboratu pełnego barwnych opowieści i anegdot. Tematem tego bloga jest MIDI, dlatego jedynie krótko przedstawiam to, jak MIDI wchodziło w Polsce na salony. Na końcu artykułu podaję przydatne linki do stron zawierających najlepsze informacje na temat MIDI w Internecie.

Czytaj dalej Historia standardu MIDI

Raz, dwa, trzy… czas zacząć

Niniejszym ogłaszam mój pierwszy w życiu blog za otwarty! Zacznę konkretnie i bez zbędnej gry wstępnej, od dwóch deklaracji:

  1. O czym będzie ten blog? O protokole MIDI. O wykorzystywaniu komputera w muzyce.
  2. Dla kogo będzie ta strona? Dla każdego, kto wpisał w wyszukiwarce dwa magiczne słowa: „podręcznik MIDI” i trafił na tę stronę.

Jestem bardzo podekscytowany wyzwaniem, które sobie rzuciłem. Ciekaw jestem również, ile warta okaże się wiedza na temat MIDI i praktyczne wskazówki, które postaram się tu zbierać w jednym miejscu. Nie dowiem się tego, jeśli nie spróbuję. A zatem….

Do dzieła!