Multimedialne Sterowniki Fontann – sekwencery przyszłości?

Czyżby tak rysowała się przyszłość wszystkich sekwencerów? Czy oprócz dźwięku i obrazu, na osobnych śladach będą ogarniały także światła laserów i… sterowanie fontannami? Dzięki połączeniu specjalistycznego sprzętu i inteligentnego oprogramowania, już dziś z pozoru odległe od siebie media – takie jak dźwięk, obraz i na przykład woda – tworzą nowe, spójne tworzywo do wykorzystania przez artystów.

DSC_0096

Wczoraj wieczorem odwiedziłem z rodziną podzamcze starego miasta w Warszawie. Obejrzeliśmy drugi w tym sezonie multimedialny pokaz w Multimedialnym Parku Fontann. Obejrzałem to, jak zwykle, okiem wypaczonym moimi branżowymi „odchyleniami”. Zawodowo jestem związany z IT, a prywatnie z muzyką. Uświadomiłem sobie (po raz kolejny) nowe możliwości, jakie daje współczesna technologia. Jednocześnie pomyślałem, że fala pierwszych zachwytów samą technologią szybko przeminie, a potem pojawi się popyt na nowych, zdolnych twórców, którzy będą umieli z głową wykorzystać nowe media.

Oglądałem wczorajszy pokaz i myślałem o tym, że tym wszystkim na pewno steruje jakiś sekwencer. Głównym zadaniem sekwencera muzycznego jest synchronizacja w czasie zmian różnych parametrów dźwięku. Tutaj było podobnie, a różnica polegała na tym, że do „zgrania” było więcej mediów równocześnie: dźwięk, film (wyświetlany na kurtynie z wody), projekcje laserowe, praca fontann i praca ich oświetlenia. Na początku poddałem się wrażeniu, jakie zrobił na mnie pokaz. Jednak już po kilku minutach zacząłem się nudzić, bo całość opierała się na kilku powtarzających się trickach. Zabrakło mi  w tym pokazie czegoś: lepszej treści, więcej wkładu o wartości artystycznej. Z braku treści skupiłem się na pytaniu: jak ten system właściwie działa?

Nie, tego wieczora nie rozpracowałem całej architektury systemu sterowania Multimedialnym Parkiem Fontann w Warszawie. Jeszcze nie ;) Po zakończonym pokazie podszedłem jednak do namiotu reżyserki, gdzie dwóch panów kończyło akurat składać sprzęt. Zapytałem,  czy światłem i fontannami w czasie pokazu sterował ręcznie człowiek, czy maszyna. Udzielili mi odpowiedzi, której częściowo oczekiwałem: „A skąd! My tu puszczaliśmy tylko muzykę, a resztę robił komputer”. Ta krótka odpowiedź nie wyjaśniła całej architektury systemu, ale jedno stało się jasne: w warszawskich fontannach siedzi kawałek sprzętu i kawałek oprogramowania, które współpracują ze sobą, aby zgrać spektakle dźwięku, wody i światła w spójną całość. Po powrocie do domu wczoraj wieczorem poszperałem trochę w  sieci.

Multimedialny Park Fontann  jakie mają wyposażenie

„(…) Łączna ilość zamontowanych dysz wynosi 367 szt., w tym 227 sterowane jest cyfrowo. Do oświetlenia obrazów wodnych użyto 295 reflektory LED RGB. Każdy z nich daje możliwości uzyskania 16 milionów barw. Efektów wizualnych dopełnia 15 watowy laser RGB i projektor multimedialny. Nad wszystkim czuwa centralna jednostka sterująca Show Music Controler. (…)” (Multimedialny Park Fontann)

OK, mamy więc sporo urządzeń i wszystkim tym steruje tajemniczy „Show Music Center”. Niestety, nie udało mi się znaleźć informacji, jaki konkretnie system ukrywa się pod nazwą „Show Music Controler”? Wykonawcą inwestycji była firma Mostostal Warszawa SA, a projekt architektoniczny wykonało Studio Architektoniczne Forma. Jeśli ktoś z Was wie więcej na temat tego systemu, dajcie znać. Chętnie zgłębiłbym temat trochę bardziej.

Jak to się robi na świecie

Odwiedziłem strony kilku producentów multimedialnych systemów sterowania fontannami, którzy chwalą się dobrymi referencjami na całym świecie. Jako przykład postanowiłem tu pokazać firmę Depence, ponieważ po wczorajszym szybkim rozpoznaniu w sieci ich system wydał mi się wyróżniający pod względem narzędzi wspierających pracę twórczą. System umożliwia robienie wizualizacji i projektowanie multimedialnych pokazów.

Depence jest pierwszym na świecie Multimedialnym Systemem Sterowania Fontannami, który umożliwia wizualizację w czasie rzeczywistym wszystkich elementów  pokazu, takich jak woda, światło, laser, muzyka itp. W foto-realistycznej przestrzeni, dzięki innowacyjnemu połączeniu funkcji sprzętu i oprogramowania, istnieje możliwość szybkiego tworzenia złożonych pokazów multimedialnych bez konieczności opuszczania biura„.

Powyższe słowa to cytat słów, jakimi producent zachwala swój system Syncronorm Depence. To przykład współczesnych, nowoczesnych narzędzi do projektowania i realizacji pokazów multimedialnych. Warto obejrzeć poniższy dwuminutowy film, aby rozszerzyć sobie współczesną definicję pojęcia „pokazu multimedialnego” :)

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.